Skole Escape Rooms

Escape rummene kan spilles gratis og blander gåder og pædagogisk indhold for at skabe spændende læringsoplevelser, og det kræver nærmest ingen forberedelse. De fremmer kritisk tænkning, samarbejde, samhørighed og problemløsningsevner. Med nøje udvalgte ledetråde engagerer eleverne sig aktivt, mens de uddyber deres forståelse indenfor forskellige emner.

Anbefaling:

  • Hvis escape roomet har forberedelse, bør denne downloades og gøres klar inden timens start.
  • Storskærm med fælles opstart og synlig nedtælling gennem hele escape roomet.
  • Eleverne bør inddeles i mindre grupper, med mindst én god læser i hver gruppe. Samtlige grupper skal have én større enhed hver, fx en iPad eller bærbar. Disse escape rooms er ikke optimeret til smartphones.
  • Hvis det er store elever, bør tiden til at undslippe sættes ned, modsat bør den sættes op ved yngre elever.
  • Det er en god idé at tilkøbe det billige ekstramateriale, for at gøre oplevelsen endnu federe. Den indeholder altid diskussionsspørgsmål (god opstart), svarark (løbende støtte), evaluering (god afslutning) og certifikater (anerkendelse).

Spøgelsesjagten

Anbefalet klassetrin: 4.-7. klasse

Spøgelsesjagten finder sted på en gammel herregård, som rygtedes at være hjemsøgt. Jeres mission er at afsløre herregårdens hemmeligheder og komme ud, inden tiden er gået, og spøgelserne begynder at jage.

Escape room’et tager 45-90 minutter (mindre tid til større klassetrin), indeholder 14 udfordringer, hvoraf 10 er digitale og 4 foregår ved blodmåne i virkeligheden.

Vigtigt: Da dette er et hybrid escape room, er der både digitale og fysiske opgaver. Man skal derfor downloade forberedelsen og gøre klar, inden start. Tryk på knappen “Download forberedelse” nedenfor og følg anvisningerne, for at komme i gang.

Chiffer Akademiet

Anbefalet klassetrin: 7.-10. klasse

Chiffer Akademiet er en tværfaglig flugtrejse guidet af cyberdetektiven Baltazar. Han tager dig gennem hacking- og leetspeak-udfordringer, litterære fænomener, binære tal og chiffer-dekrypteringer.

Escape room’et tager ca. 45 minutter, indeholder 10 udfordringer, samt et hemmeligt rum, og er primært egnet til udskolingen.

Selvom du sagtens kan lave escape room’et uden ekstramateriale som svarark, diskussionspunkter, evaluering og certifikater, anbefaler jeg stærkt at downloade dem, for at forbedre oplevelsen yderligere.

18 Comments

  1. Hej mt91
    Vi har på Basen Skole prøvet jeres online escape room.
    Vi tro,r vi har fundet en fejl på niveau 8, ingen af os kan komme videre. Vi har prøvet alt, vi har fundet den “hemmelige” tekst [..]

    Har slettet denne information, da den afslører svaret
    – Morten

    [..] Vores lærer kan heller ikke finde flere.

  2. Har lige købt hjælpeark, som du har skrevet herover. Vi kan ikke komme forbi opgaven med de 5 spøgelsesbilleder. Hjælpearket med svar passer ikke til Spøgelsesjagten, så vi har ikke fået svarene. Hvad nu?

  3. Hej Morten,

    Jeg har spillet Chiffer Akademiet og Spøgelsesjagten, og jeg synes det er mega sjovt med eleverne. Det eneste jeg dog mangler svar på, er hvad ledetråden i teksten er i opgave 8 i Chiffer akademiet? Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det. Vi har downloadet svararket og er kommet videre, men det ville være dejligt at kunne give eleverne den rigtige ledetråd. Du kan svare på [email]

    Venlig hilsen
    Jens D. Østergaard

  4. Hej med jer, det er super sjovt at lave med eleverne, men vi kan bare ikke komme vider fra niveau 8. Vi har svararket, men kan ikke se meningen med det. Vil i hjælpe på mail?
    Bedste hilsner
    Line

  5. Hejsa,

    Jeg sidder som alle andre også fast i Cipher Academy opgave 8,
    Vi har prøvet flere forskellige løsningsforslag, problemet er vi kan kun finde 5 ud af 8 forkerte ord.

    Hvordan løser eleverne opgaven? Har også forsøgt i den danske version.
    vi har nu bøvlet i 50 min.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *